پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۸
دشت سرسبز قزوین، با پیشینه 9 هزار ساله اش چند سالی است که به دلایلی در مسیر بیابانی شدن قرار گرفته و به‌صورت معضلی درآمده که به نظر می‌رسد زنگ خطر جدی برای استان‌های تهران و البرز به دلیل وزش باد و هجوم ریزگردها به آن سو باشد.
دشت سرسبز قزوین، با پیشینه 9 هزار ساله اش چند سالی است که به دلایلی در مسیر بیابانی شدن قرار گرفته و به‌صورت معضلی درآمده که به نظر می‌رسد زنگ خطر جدی برای استان‌های تهران و البرز به دلیل وزش باد و هجوم ریزگردها به آن سو باشد. این دشت با 443 هزار هکتار وسعت در قلب این استان واقع شده و اکنون می‌رود تا به کویری بی‌آب و علف تبدیل شود. بر اساس آمار، بیش از 3 درصد مناطق بیابانی جهان در ایران قرار گرفته و متأسفانه در این میان استان قزوین با دارا بودن 930 هزار هکتار منابع طبیعی، در معرض بیابانی شدن قرار دارد.

*برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی

«علی اکبر اسداللهی» مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری استان قزوین در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به اینکه 100 هزار هکتار از دشت قزوین بیابانی است که روند بیابان زدایی آن در حال انجام است، یکی از علل بروز این معضل را برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی دانست و افزود: این مسأله، افت شدید سطح این سفره‌ها را که در قعر زمین قرار دارد در پی داشته است. موضوع خشکسالی و کمبود رطوبت، از بین رفتن پوشش گیاهی در منطقه به دلیل کمبود منابع آبی و مالی و چرای بی‌رویه دام سنگین بخصوص شتر این روند را تشدید کرده است. به علت بیابانیشدن دشت قزوین، ریزگردها به یک معضل تبدیل شده که متأسفانه این مسأله زنگ خطر جدی برای استان‌های تهران و البرز است. بنابراین باید در مناطقی که در بستر وقوع ریزگردها قرار دارد، نهالکاری و پوشش گیاهی افزایش یابد تا در جریان وزش باد از انتشار ریزگردها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه گرد و غبار اغلب در مسیر جاده بویین زهرا رخ می‌دهد، تصریح کرد:

برای مقابله با این پدیده، در مناطق جنوبی شهرستان آبیک و بویین زهرا روند بیابانزدایی در حال انجام است و تاکنون 6 هزار هکتار از این عرصه‌ها بیابانزدایی شده است.

اسداللهی با بیان اینکه باید طرح مطالعاتی جامعی برای این منطقه انجام گیرد و با تثبیت شن‌های روان در گستره استانی از این معضل جلوگیری شود، تأکید کرد: با کارهای مطالعاتی که تاکنون انجام شده، می‌توان طی 4 تا 5 سال آینده پرونده بیابانی شدن را از این استان حذف کرد.

* از بین رفتن گیاهان «آب دوست»

«محسن باقریان» رئیس اداره بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز در این باره گفت: روند بیابانزایی در دشت قزوین بخصوص جنوب شرقی آبیک و شمال شرقی شهرستان بویین زهرا، به دلیل افزایش خشکسالی، تخریب پوشش گیاهی بر اثر چرای بی‌رویه دام و وجود کانال‌های زهکش، رو به گسترش است. در این مناطق گیاهانی وجود داشت که اصطلاحاً «آب دوست» بودند و متأسفانه با وجود این کانال‌ها از بین رفته‌اند که البته چرای بی‌رویه دام نیز مزید بر علت شده است.

باقریان بیان کرد: با بیابانی شدن دشت قزوین و هجوم ریزگردها به شهرهای اطراف، سلامت جوامع انسانی نیز به خطر می‌افتد و باید با اعتبار خوب و پشتکار مسئولان وسعت بیابانزدایی را سالانه دو برابر افزایش داد. از اصلی‌ترین عوامل بیابانی شدن دشت قزوین کاهش آب‌های زیرزمینی است و برای برون رفت از این معضل، مردم و مسئولان باید دست به دست هم بدهند تا این دشت، سرسبز باقی بماند و رنگ و بوی بیابانی شدن به خود نگیرد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6015 دوشنبه 9 شهريور 1394، صفحه 14

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
س.ح75
با این فرمون تاچند وقت دیگه هیچجا نمیشه زندگی کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین